Hba1c

Godmorgon!
Vilken härlig morgon, vi var alla på ett strålande humör :-)
Kidsen har cyklat iväg till skolan och jag ska fixa lite här hemma i kojjan
Jag tycker det är så roligt att så många har hittat till min blogg, TACK !!!



Min väninna Carola från Gällivare var nyfiken på Africana.
Jag är ingen duktig kock och recept är jag dålig på att följa, älskar däremot att äta mat och det bästa jag vet är ju att handla mat så här är en beskrivning :-)
Africana panna med kyckling, curry och grädde. En god exotisk rätt med kycklingfile i panna med grädde och curry serverad med skålar av skivad banan, jordnötter, mandariner samt mangochutney.
Servera tillbehören i skålar bredvid och låt alla matgäster ta för sig som de önskar.
Africana passar som bjudrätt (barn gillar den) till helgen eller fredagsmys.
Föredrar man kött så går det alldeles utmärkt med fläskfile.



Idag ska vi till diabetesmottagningen med Tin-Tin, vi går var tredje månad och mäter hennes HBA1C och pratar med läkaren mm. Jag hoppas verkligen att hennes värden har gått ner då dom har varit alldeles för höga sista halvåret. 
Vad är HbA1c?
Hba1c är ett blodprov som tas i armen eller i fingret och är ett mått på hur ens blodsocker har varit inställt under de senaste 4-6 veckorna. Provet analyserar hur mycket socker som fastnat på de röda blodkropparna.
Vid typ 1 diabetes är det önskvärt med HbA1c på 6%.





Kommentarer
Postat av: Carola

Gud vad gott det lät.. ska genast testa!

2009-09-10 @ 00:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0